Hverdags-suppe

fersk suppe



Suppe med grønnsaker er en rask, rimelig og sunn middag. Her har jeg jukset litt og brukt ferdig kuttet frosne grønnsaker, for å spare tid og arbeid.
Du kan bruke hvilken som helst grønnsaksblanding som du liker. Jeg blandet to forskjellige poser med grønnsaker og hatt i kjøttboller og chorizo pølser. 

Til 5-6 personer trengs:

1 kg frosne ferdig kuttede grønnsaker
1,5 L kjøtt eller grønnsakskraft
500 gram kjøttboller
250 gram chorizo pølse kuttet i grove skiver
1 ss oregano
1 ss merian
1 ss timian (har du ikke disse krydderene, kan du bruke 2-3 ss pizzakrydder)
1 god neve fersk spinat, grovhakket

Kjøttboller:
4-500 gram kjøttdeig
1 egg
2 ss revet fersk ingefær
2 fed hagget/presset hvitløk
1 dl hirse eller bokhvete, knust i flak,(erstatter grilljermel)
0,5 dl vann eller fløte, gjerne halvparten av hver.

Jeg liker å ha i hjemmelagde kjøttboller i suppen, det er verdt litt ekstra arbeid, og det tar ikke noe særlig ekstra tid. Jeg begynner gjerne med disse samtidig som jeg varmer opp suppekraften. Bland alle kjøttbolle ingrediensene godt, og form de til små boller, som steges på alle sider i en middels varm jernpanne i ca 5-7 minutter tilsammen. 
Når suppekraften har fått et oppkok, kan du helle oppi alle grønnsakene, og gi alt et nytt oppkok. Ha over krydder og la suppen småkoke 2-3 minutter. (Litt avhengig av hvor store grønnsaksbitene er) Legg oppi kjøttbollene og pølsebitene, samtt litt fersk spinat, hvis du  har. La suppen trekke et par minutter til og server. Smaker ekstra godt med en god kladd hjemmelaget ajoli i suppen.






Kommentarer

Printfriendly

Print Friendly and PDF

Translate