Kikert gryte i chili- og tomatsaus



Denne raske og enkle hverdagsretten har jeg funnet på etkjokken.com Som vanlig har jeg laget min egen vri som passer etter hva jeg har tilgjengelig i kjøkkenskapet eller nærmeste butikk og litt etter egen smak. Uansett, her finner du orginalen, som jeg har lyst å prøve å "lage helt riktig", når jeg bare får kommet meg til en Tyrkisk butikk ;) 


Til 4 personer trenger du

4 ss olivenolje
2 løk, skrelt og hakket

3-4 fed hvitløk, finhakket
3-4 cm fersk gurkemeie, finhakket
4 ss tomatpuré
1-2 ss chilipaste, jeg brukte Thai currypaste 

4×380g kartonger(chana dal/bengal gram dhal) kikerter, skylt og avrent
2x400g kartonger hakkede tomater
1 ts tørket chili, kan sløyfes
1-2 ts honning&lønnesirup
1/2 sitron, saften presset
liten bunt bladpersille, grovhakket -denne glemte jeg å ha i på bildet...men hev det over til severing
1/2-1 dl vann
salt og pepper etter smak


Fres løk, hvitløk og gurkemeie i olivenolje på medium varme i en stor tykkbunnet panne eller gryte til løken er myk, men ikke brun. Rør jevnlig underveis så det ikke blir svidd.
Bland tomatpuré og chilipaste godt inn i oljen og løken og surr i et par minutter til.
Bland inn kikerter så de er godt dekket av puré- og løkblandingen. Ha i 1,5-1 dl vann, de hakkede tomatene og tørket chili om du bruker dette. Bland alt godt sammen ha over søtt og sitronsaft og gi det et lite oppkok. Smak til med salt og pepper.  La småkoke i noen minutter uten lokk.
Bland inn bladpersille og trekk av varmen. 
Server gjerne med sautért spinat og feta eller en god salat ved siden av.

Innhold pr. porsjon:
51% Karbohydrat = 66,1 gram
26% Protein = 33,8 gram
23% Fett = 12,8 gram

Kommentarer

Printfriendly

Print Friendly and PDF

Translate