Tricolore kål i panne


På denne tiden er det så utrolig mye god kål å få tak i og jeg fyller opp kjøleskapet hver uke. Torsdager prøver jeg gjerne å rydde litt å bruke opp det som er igjen før ny helgehandel. Da må jeg ofte være litt mer kreativ, gjerne lage nye oppskrifter av gamle varianter basert på restene jeg har for hånd. Guttene mine får i seg mye grønnsker når jeg steker de på forskjellige måter med gode krydder og smaker. Yngstemanns kommentar til denne varianten var: "Du får til og med kål til å smake som  godteri" 

Til 5 personer

500 gram kjøttdeig av svin
ca. 3 dl helkorn brunris kokte rester (gjerne frossen)
4-5 blader svartkål, strimlet
1 hode med rød spisskål
1 stor bunt med grønnkål, strimlet uten stilken
2 cm fersk ingefær, finhakket
2 fed hvitløk
1 løk, finhakket
1 ts kanel
1 ts salvie
1 ts ekte lønnesirrup (kan sløyfes)
salt og pepper etter smak
Smør eller ghee til steking
5 egg til servering, speilet, hvis ønskelig

Varm opp litt smør i en stor jerngryte/pann og stek løk, ingefær og hvitløk til de er blanke og lyse brune i fargen. Tilsett kjøttdeigen og stek alt godt. Ha i salt, pepper, kanel og salvie og stek litt til. Varm gjerne en stor og litt høy stekepanne til med litt smør som du kan bruke til å steke ris og kål, litt av gangen på høy varme, så det blir sprøtt og godt. Pass på at det ikke blir svidd. 
Begynn gjerne med risen som fint kan være frossen rett fra fryseren og stek til den blir lett brun, tilsett så litt mer smør og grønnkålen og stek til den blir litt sprø. Hvis du vil beholde ris og grønnkål litt sprø, kan det vøre lurt å ha dette over på en sepparat tallerken/bolle mens du steker resten av den strimlede kålen. Ha den stekte kålen over i gryten med kjøttdeigblandingen og rør godt inn ris og grønnkål + en teskje med lønnesirrup til servering! Til slutt kan du raskt steke 5 speilegg å servere over på hver talleken.




LagreLagre
LagreLagre

Kommentarer

Printfriendly

Print Friendly and PDF

Translate