Fiskesalat med laks og kreps



Jeg tyr ofte til fiskesalat - Poke på dager da jeg rett og slett ikke har så veldig lyst til å bruke noe særlig tid og krefter på å lage middag. Det smaker alltid godt passer til alle døgnets tider. Vanlige ingredienser i en riktig poke (uttales poh-keh) er tunfisk aku og ahi eller blekksprut he'e, men laks og skalldyr smaker også deilig og er litt lettere tilgjengelig her hvor vi bor. Ellers består poke oftest av gulløk, av avokado, sesamolje, shoyu (fermentert søya saus), sesamfrø, sjøtang (wakame eller arame) og vårløk. Mine fiskesalater blir som regel preget av hva jeg har tilgjengelig akkurat som andre salater. 


Nok til 4 personer

200 gram laks uten skinn og ben kuttet i terninger på 1-1,5cm
1 boks med krepsehaler rent av lake eller vann fra tining
1 stor avokado eller to små kuttet i terninger 
1 potte koriander, hakket
1 liten gul løk, hakket
2 vårløk, hakket
1 neve med sjøtang, legges i bløt i 15 min. og hell av vann
2 ss soyasaus, jeg bruker tamari  
2 ts sesam olje
1 ts honning, kan fint sløyfes
2 ts saft fra sitron eller lime

Bland soyasaus, sesamolje, honning og sitron/lime sammen og hell over fisken og la den marinere i 5-10 minutter mens du kutter opp resten av ingrediensene. Bland inn fisken og marinaden. Jeg synes det er godt med litt grønnt i også, så bruker gjerne koriander, rukola, babyspinat og lignende.
Hvis du serverer fiskesalaten på brun naturris, sobanudler eller bokhvete ramen som på bildet, har du et fullverdig middags måltid.

Kommentarer

Printfriendly

Print Friendly and PDF

Translate