Sørge for god magesyre produksjon


Mange mennesker sliter med for lite magesyre, selv om de kanskje blir medisinert for for mye magesyre. Her kan du lese om hvordan du naturlig kan stimulere kroppen til å produsere mer av den beskyttede saltsyren i kroppen.

økt magesyre

Mat og tips for å forbedre saltsyreproduksjon:

En god del matvarer og livsstilsvaner kan bidra til å balansere produksjonen av magesyre (HCL) og begrense symptomer som sure refluks. Nedenfor er mat som er viktig å inkludere i kostholdet ditt og endel gode tips for å kontrolere problemer knyttet til for lav produksjon av magesyre.

1. Ta eplesider eddik før alle måltid
En av de beste matvarene for å balansere pH i magen er eplesidereddikk. Jeg anbefaler å ta en spiseskje av god kvalitet (som er rå, fermentert og økologisk) blandet ut i litt vann, rett før du spiser. 
Eplesider er veldig gunstig på grunn av sin lave pH vedi som gjør den sur og har noen av de samme egenskapene som vår magesyre. Hvis du merker rask bedring av å bruke eplesider eddik er dette et tegn på at du i utgangspunktet har for lav magesyre.

2. Reduser matvarer som forverrer symptomer
Målet er å gjenopprette kroppens egen evne til å produsere riktig mengde HCL (ikke for mye eller for lite). Det er viktig å eliminere hard bearbeidete matvarer fra kostholdet ditt, som også vil hjelpe med å dempe eventuell betennelse i tarmene. Paleo - Steinalderkost basert på hovedsaklig grønnsaker er den aller mest effektive måten å oppnå best mulig helse - også bedre magesyreproduksjon.
Unngå hardt stekt mat, hurtigmat og stivelsesrike ferdig sauser og dressinger som kan være vanskelig for kroppen å bryte ned.
Unngå bearbeidet mat og mat som inneholder raffinert korn, sukker og matvarer med emulgulatorer, modifisert stivelse og andre tilsetningsstoffer.
Vær forsiktig med meieriprodukter, sjokolade og alkohol og koffein.
3. Innfør matvarer som stimulerer magesyren
Spis masse kokte og rå grønnsaker i alle regnbuens farger til alle måltid som sørger for godt inntak av mineraler, vitaminer og antioksidanter. Det kan være godt å benytte litt mineralrikt salt i maten og vær raus med krydderurter.
Velg gode kilder til sunne fettstoffer og riktige proteiener fra både plante- og dyreriket.
Bruk høyverdige proteiner og sunne fettstoffer i moderate mengder, i stedet for å spise store deler. Drikk vann, vann med kullsyre og urtete istedenfor brus og juice.
Du må gjerne prøve deg frem med fermentert mat som kombucha, vannkefir, kimchi og surkål. Det er endel som får veldige luftplager av denne maten og det kan tyde på at det er overvekst av uheldige bakterier i magesekken eller tynntarmen.
I både tradisjonell kinesisk medisin (TCM) og indisk medisin (ayuvedisk medisin) brukes det mye mat og urter som medisin som skal roe ned kroppen, styrke alle organer og stimulere fordøyelsen. (A,B)

4. Spisevaner og “Mindful eating”
Ikke drikk store mengder vann eller væsker med måltider eller rett før du spiser, da dette kan fortynne magesyre.
Ikke småspis mellom måltidene. Forsøk å holde deg til 2-4 måltid om dagen. 
Sørg for en god balanse av alle makronæringstoffene (fett, karbohydrater og proteiner) til alle dagens måltid.
Tygg maten veldig godt, siden dette stimulerer produksjonen av fordøyelses enzymene.
Ro deg ned, ikke spis på farten og vær tilstede når du spiser. Ikke spis mens du sitter oppslukt i jobb og skru av TV og skjermer, så alle sansene dine blir aktivert og kan konsentrere seg om maten for å få i gang fordøyelsen.
Drikk gjerne ingefær- og gurkemeiete for å berolige magen, eller bruk eteriske oljer.
Ikke spis tungt førdøyelig før du går å legger deg.

5. Reduser stress
Kanskje enda viktigere enn maten er hvordan du lar deg stresse og hvor mye stress du tillater i livet ditt.
Mye stress reduserer magesyreproduksjonen betraktelig. Magesekken er en viktig del av fordøyelsessystemet, som vil skru seg mer eller mindre av under stress. Dette er for å beskytte oss i en “fight or fligth” situsjon, så all energi og alle kroppens sanser og signaler går med til å komme seg unna en farlig situasjon. 
Søvn er viktig for å roe ned det sentrale nervesystemet (SNS). Det er i løpet av søvnen at kroppen kan restituere og led opp igjen til en ny og utfordrende dag.

6. Bevegelse
Bevegelse bidrar til å stimulere tarmsystemet og er viktig for god fordøyelses funksjon. Trening og mosjon hjelper for å koble av stress, men pass på å ikke tren for hardt om du allerede er stresset fra før. Forsøk i så fall heller å gå turer, rolig yoga og aktiviteter som er gøy.

Kost tilskudd:

Saltsyre: Man kan få kjøpt saltsyre i form av HCL-kosttilskudd som kan være til god hjelp. Dette kan bestilles  på nettet eller du kan kjøpe Aciglumin på apoteket. De beste er tilskuddene du kjøper feks. fra iherb.com som inneholder fordøyelses enzymet pepsin og betain/bitterstoffer(C).

Fordøyelses enzymer: Dette kan kjøpes på helsekosten og kan være til stor hjelp for å få igang god fordøyelse.

Magnesium: Gjerne som et kompleks og helst i kelert form.

Urter: Fenikkelfrø, løvetan, peppermynte, kamomillle, koriander, tulsi, amla, lakrisrot, ingefær og ashwaganda er alle urter og røtter som er godt kjent innen ayuvedisk medisin til å være magesyre stimulerende.



1. https://www.sepalika.com/gerd/acid-reflux-treatment-in-ayurveda/
3. https://www.uofmhealth.org/health-library/hn-2808009.

Kommentarer

Printfriendly

Print Friendly and PDF

Translate