Taco Torsdag

posefri taco  


Hvis jeg er så dum å spørre "hva skal vi ha til middag i dag?" vet jeg jo egentlig svaret: "Taco".... Vi ender derfor opp med å spise en eller annen form for taco nesten hver uke.
Da spiser alle veldig godt, øker magemålet og får i oss både frukt, grønt, proteiner og litt karbohydrater. Dropper du poser og ferdige glass, er dette veldig sunn og god mat.

Til 4-5 personer

800 gram kjøttdeig, eller strimlet kjøtt; kylling, storfe eller svin.
2 ss paprikapulver
2 ss spisskummin knust
2 ts kummin/karve knust
1 ts chilipulver
1 ts cayennepepper
2 ts gurkemeie, helst fersk
3-4 fed hvitløk, helst fersk
2 ss tørket koriander
2 ss tørket oregano
1/2 ts salt hvis ønskelig

Stek alt kjøttet godt over medium varme og ha i alt krydderet og bland godt. La det surre i pannen til du ser at alt kjøttet er helt gjennomstekt, gjerne en 20 minutters tid, så krydderne får trukket godt inn. Føler du at det blir litt tørt, så tilsett litt vann, 1/4-1/2 dl. Det er viktig å smake seg frem selv, når du krydrer kjøtt på denne måten, alle liker forskjellig styrke på hvor “hot” maten skal være.  

Tomatsalsa, mangosalsa og guacemole hører til en klassisk taco middag og sever ellers det dere liker av tilbehør, nom litt ost, rømme, salat osv. (klikk uthevet ord for oppskrifter)

Tortillas prøver jeg å lage selv, her prøver jeg stadig nye varianter, med forskjellige hvete/glutenfrie mel sorter. Her er en fin grunnoppskrift jeg liker fra kjøkkentjeneste.no som jeg ofte bruker, men bytter ut hvetemelet med alt fra hirsemel, kikertmel, bokhvetemel eller hva enn jeg har i skapet.

Kommentarer

Printfriendly

Print Friendly and PDF

Translate