Kraft trukket okse filet


kjøttkraft okse



Denne varianten av kjøtt tilberedning kan anbefales på det varmeste. Kjøttet blir garantert saftig, det er raskt og enkelt. Hvor lang tid den må trekke avhenger litt av hvor stort stykket er og på hvor mye kraft du bruker. Her i oppskriften har jeg gått ut i fra en liten til medium stor okse ytrefilet. Hvis jeg bruker ren hjemmlaget kraft og ikke buljong, sparer jeg på kraften etterpå i porsjoner jeg kan bruke til sauser eller lager suppe av den dagen etterpå.

Til 3-4 personer

800 gr kjøtt som ytrefilet av storfe
1 klatt smør til steking
1,5 l kjøttkraft 
Salt og pepper 
Litt ferske urter etter smak til servering

Kok opp kraften i en god kjele.
Salt og pepre kjøttet godt. Stek kjøttstykket i smør 1-2 minutter på på hver side, i en middels stor jerngryte, over sterk varme. Ha over den kokende kraften og skru av varmen. La alt stå å trekke i 15-20 minutter (medium - litt rosa inni). Ta så kjøttet opp av gryten og la det hvile 15 minutter under en liten til middels kjele eller bolle opp ned over kjøttet, før du skjærer det opp og serverer. (Jeg prøver å unngå å bruke aluminium, siden det ikke er så sunt eller særlig miljøvennlig)
Server for eksempel med ovnstekte rotgrønnsaker og tahini yoghurt saus


Nyt!

Kommentarer

Printfriendly

Print Friendly and PDF

Translate