Tomat og granateple salat

tomatsalet til fisk




Dette er en deilig vri på tomatsalat som er veldig god til det meste, særlig til fisk, synes jeg.
Oppskriften er basert på Yotam Ottolenghi´s fra Plenty More. Jeg brukte det jeg fant av norske økoligiske supersmakfulle tomater i forskjellige farger og størrelser og det ble veldig godt.

Til 4 personer som siderett ved siden av fisk eller kjøtt

200 gr røde cherry-tomater, delt i terninger
200 gr gule cherry-tomater, delt i terninger
200 gr tiger/plommetomater, delt i terninger
400 gr vintomater, delt i terninger (dette fant ikke jeg, så brukte vanlige store)
1 rød paprika, kuttet i terninger
1 liten rødløk, finskåret i terninger
2-3 fed hvitløk, knust
1/2 ts allehånde krydder 
2 ts hvitvins eddik/eplesidereddik
1 1/2 ss granateplesirup (dette fant jeg ikke, så brukte lønnesirup)
60 ml god olivenoje
1 granateple, ta ut og bruk frøene
2 ss fersk oregano, hakket
Salt og pepper

Hakk og miks alle tomatene sammen med paprika og løk i en stor bolle.
Ha hvitløk, allehånde, eddik, sirup, olivenolje og litt himalayasalt i en liten bolle og bland godt. 
Strø granateplefrøene over tomaten før du heller over dressingen. Ha gjene litt ekstra olivenolje over ved servering. 

Server gjerne som på bildet, over pannestekt eller grillet fersk skrei.

Kommentarer

Printfriendly

Print Friendly and PDF

Translate