Super sunt søt-surt gummi godt


Disse er sååå utrolig gode og så er de sunne òg;) Jeg fant disse på bloggen til Helene Ragnhild som har en veldig fin og inspirerende blogg for oss som vil spise oss friske og raske! Jeg har som vanlig endret litt, for hun bruker stevia og det er det ingen hos oss som liker. Ellers er de laget med gelatinpulver av økologisk  svin. Jeg har kjøpt mitt glass på gårdsbutikken Duggurd på Øverland i Bærum.
Geletoppene er veldig kjappe og lette å lage.

Til en god porsjon:
(Jeg fikk aldri telt hvor mange det holdt til for de ble spist opp underveis)

2,5 dl frosne bringebær
1 dl kokt vann
5 ss gelatinpulver 
2 ts klar agave sirup
saften fra en sitron

Løs opp gelatinen i en kjele med det varme vannet. Mos bærene godt med en stavmikser eller liten smoothie blender. Bland inn søtt og saften fra en sitron. Ha bærblandingen over i kjelen med gelatin og pisk det hele godt sammen. Hell røren over i formene og sett kaldt.

Jeg brukte noen sjokoladeform brett fra Ikea av plast, som jeg syntes hadde så fin størrelse og veldig billige, (15,- for tre brett )De var litt vannskelige å få ut av formene, så kanskje jeg invisterer i silikonformer, slik som Helene Ragnhild brukte. Du kan også bruke isbit former.
Ikke ha de under varmt vann for å få de lettere ut, da smelter de igjen, jeg lover:)

Disse kan du kose deg med eller gi til barna med god samvittighet! 

Kommentarer

Printfriendly

Print Friendly and PDF

Translate