Cæsarsalat


Jeg lager ofte Cæsar salat i sommervarmen. Alle liker det godt og det er superenkelt å slange sammen. Hvis du ikke vil bruke ansjos over salten, så fungerer bacon også godt. Krutonger dropper vi, men hender jeg har over litt ristede pinjekjerner om jeg har. Putter ofte i litt avokado også, fordi det er så godt og metter litt ekstra. I dag slang jeg kyllinfiletene hele på toppen, men har jeg tid, så kutter jeg de opp. Denne gangen har jeg helstekt kyllinfiletene i ovnen, laget et snitt som jeg fylte med vanlig pesto for litt ekstra saftig smak.

Til 4 personer trener du:

4 kyllinfileter
1 stort romano salt hode eller 2-3 små
1-2 pakker bacon eller filetene fra en boks ansjos
2 avocado
parmasan
evnt litt pesto til kylingen i ovn


Stek kyllingen enten i ovnen eller i en stekepanne, til de er godt gjennomstekte. Jeg steker bacon i ovnen sammen med kyllingen, i varmluftsovn med over og undervarme i ca 10 min på 240 grader. Setter brettet mad bacon over kyllingen i ca.10 minutter. Ta ut bacon å slå varmen ned til 170 grader i ca. 10 minutter til, så kyllingen steker seg ferdig på lavere varme, da med kun under og undervarme, uten varmluft.
Skyll og tørk romanosalaten godt og legg de i en stor salatbolle. Skjær avokadoene i tynne skiver eller terninger og dander over salaten. Legg opp kyllingen,  ha over parmasan ost, enten revet eller i flak og legg bacon eller ansjos på toppen.
Hell over egg og ansjosfri Cæsardressing eller server den ved siden av. Hvis du vil ha en dressing med ansjos og egg finner du den ved å trykker HER.

Kommentarer

Printfriendly

Print Friendly and PDF

Translate