Ovnsstekt kyllig

fredagskos fra 70-tallet, nutraterapi, medisinmat, supermat for Morbus Chrohns
Klassisk ovnstekt kylling er super enkelt, lett, sunt, godt og slår alltid an. Perfekt alternativ til rask fredagsmat. 

Hos oss rekker 1 hel kylling til 2-3 personer. Jeg lager ofte to i slengen, for det er fint å bruke kjøttet kaldt i niste - salater. 

1 hel rå kylling
2 ss smør el alt. olivenolje eller klarnet smør
1 ts hvitløk krydder blanding (Santa Maria, Garlic Pepper)
1 ts paprika krydder
kvernet salt


Forvarm ovnen til 180C

Skyll kyllingen utvendig og innvendig under rennende kaldt vann, og tørk med litt tørkerull.
For sprøere skinn, prøv å separer skinnet fra kjøttet med å tre fingrene eller en slikkepott i mellom. (det er ikke alltid jeg tar meg tid til dette, og det blr veldig godt fordet)

Bland smør og krydder, og gni/pensle hele kyllingen godt inn.

Hvis jeg har tid snur jeg kyllingen litt rundt mens den stekes, da blir skinnet ekstra godt.
Da legger jeg den først på en side i 25 minutter, har noen ss vann over når jeg snur den over på andre siden og steker videre i 25 minutter til. Så snur jeg den opp ned og steker i 10 minutter før den stekes  10 minutter  på ryggen. Ha gjerne bittelitt vann over når du snur den rundt.
Hvis jeg ikke har tid å “stelle” med kyllingen underveis, steker jeg den bare på ryggen i 70 minutter. La den hvile under et håndkle eller sølvpapir i 15 minutter før den serveres.

Server gjerne med en skikkelig god salat, stekte poteter, eller en deilig rotmos, eller bland den i biter rett i salaten.


Kommentarer

Printfriendly

Print Friendly and PDF

Translate