Aioli









Aioli er rett og slett hjemmelaget hvitløks majones og smaker godt til omtrent alt.
Jeg lager opp en ukesdose jevt og trutt, men den blir borte før det har gått noen dager. Den spriter opp enhver kjedelig brødskive, en enkel suppe, eller en enkel middagsrett. Ved siden av reker er den et absolutt must. Ikke bruk  virgin oljer, for da kan ajolien fåen  litt vel sterk smak, så gå for gode kaldpessede vegetabilske oljer som oliven, raps eller ande gode vegetabilske oljer du ellers bruker. 

Til en god porsjon Aioli trenger du (ca.3-4dl ferdig ajoli):

3 eggeplommer
2-3 fed fersk hvitløk, presset
2 ts eple eddik
1 ts dijon sennep
1/3 ts himalaya salt
3 dl god kaldpresset nøytral matolje
litt hvit kvernet pepper (jeg hadde bare sort, som du ser i bildet)

Bland eggeplommer, hvitløk, eddik, dijon, salt og pepper til en tykk kremet konsistens, i en litt smal/høy bolle. Bruk vispene på en miks-master eller pisken på en stavmikser. Hell i tynn tynn stråle, oljen gradvis inn, mens du pisker på maks fart. Det er viktig å helle oljen så sakte som mulig, for at majonesen skal bli tykk og fin og ikke skille seg. 
Serveres kald og god

Hvis du er uheldig og majonesen skiller seg, dvs at eggeplommene og oljen ikke vil blande seg, blir den tynn og rennende. Da er det ikke annet å gjøre enn å starte på nytt. Det skjer meg en gang i blant, men da tar jeg vare på denne "sausen" og bruker den som base til skikkelig gode salatdressinger. En favoritt her i huset er Honning-senneps dressing og den lager jeg av misslykket aioli.

Kommentarer

Printfriendly

Print Friendly and PDF

Translate