Vegetar quiche uten hvete

quiche uten hvete




Quiche er lettvint mat, den er rask å slange sammen, men tar litt tid i ovnen. Men da kan du fint gjøre litt annet som; lekshjelp, klesvask eller henting/kjøring av barn i mellomtiden. Siden den er like god varm, lunken eller kald, så den er også fin på travle ettermiddager hvor ikke alle spiser til samme tid. Ofte dobler jeg og lager to i slangen, for quiche er yndet mat i matboksen. 

Oppskriften passer til en stor paiform og holder til ca.5 personer:

Deig:

125 gram mel, jeg blander gjerne like deler av det jeg har av   glutenfritt mel, her har jeg brukt hirsemel, amarantmel og bokhvetemel
75 gram, mykt smør eller klarnet mykt smør/ghee
1 ss honning eller annet naturlig søtt (kan fint sløyfes)
1 egg
2-3 ss vann

Bland alt godt sammen i en liten bolle til en jevn klump med deig. Hvis du vil kjevle den ut, er det best å legge den litt kaldt først, så klistrer den mindre til kjevle og underlag. Bruk gjerne litt mer av et av melene når du kjevler.
Jeg tar meg sjelden tid til dette, så jeg legger hele deigkumpen rett i formen og presser den utover med fingrene til hele formen er jevnt utover og litt oppover kantene.
For en sprø og fin bunn, forstek deigen på 175 grader i ca.10 minutter mens du lager fyllet.

Fyll:

5 egg
3 dl laktosefri fløte
5 dl revet ost, jeg bruker helst parmesan, eller andre vellagrede harde oster
salt pepper etter smak
2 vårløk eller en purre, hakket
3/4 -1 brokkoli, lett forvellet først, dvs dampet i 2 minutter, men pass på å få ut vannet
1 stor tomat i skiver
Ha gjerne en krydderblanding du liker over. Jeg brukte Pasta Rosso fra Santa Maria på denne.

Stek paien på 175 grader i ca.45 minutter. (den er ustekt på bildet) Den skal være stiv igjennom og fin og gylden på toppen når en er ferdig.

Sever gjerne med en god salat til.

Kommentarer

Printfriendly

Print Friendly and PDF

Translate