Indisk inspirert shepards pie

garam masala lamme pie



Jeg har lager denne retten med forskjellige vrier jevnt og trutt, for den er lett å lage, holder seg god i timesvis, så den passer bra på hektiske dager hvor nesten ingen spiser samtidig. Siden jeg lager den ofte bytter jeg gjerne på type kjøtt og hva slags grønnsaker jeg bruker i rotmosen på toppen. Jeg lager ofte en stor porsjon, for den er god som restemat til lunsj.

Til 6 personer                                                                                             

Kjøttblanding:
Litt klarnet smør/ghee til steking
1 stor løk 
3 fed ferskpresset hvitløk
1,2 kg lammekjøttdeig
1,5 ss garam masala
2 dl buljong/kjøttkraft eller/+ kraft fra grønnsaksvannet
1 ss gurkemeie, finhakket fersk eller pulver
2 ts kanel

Blomkålmos:
2 blomkål
2 fed presset hvitløk 
1 stor søtpotet, 2-3 gulrøtter eller en liten rotgrønnsak
3 egg
100 gr smør, eller ghee/klarnet smør
1 dl laktosefri fløte eller annen melkeerstatning etter ønske
Salt og pepper etter smak

Begynn å koke blomkål og rotgrønsak i lettsaltet vann. Bruk så lite vann som mulig for å bevare så mye næring som mulig. De må kokes møre nok til å moses i hverfall 15-20 min.
Varm oljen i en stor og bred jernpanne. Stek løken lett og gylden, sammen med litt av hvitløken. Ha i kjøttdeigen og brun alt godt, og pass på å hakke kjøttdeigen underveis. Ha i buljongen og krydder/urter og la det koke godt inn. 
Når grønnsakene er ferdig kokt, helles vannet av (jeg sparer på litt og sper med etterpå for ønsket konsistens på både kjøttsaus og stuing). Ta grønnsakene tilbake i den varme kjelen. Mos grønnsakene, med en rotmoser eller en stavmikser, ettersom hvor fin du liker mosen. Ha i resten av hvitløken i, så smør i biter, så det smelter og blander seg lettere. Rør inn fløten og til slutt eggene, ett og ett jevnt fordelt.
Ha rotmosen over kjøttdeigblandingen og strø gjerne litt ost på toppen (kan fint sløyfes). Sett gryten  i varm ovn, ca 200C i 5-10 minutter. 
Hvis du trenger å holde maten varm utover, er det bare å sette et lokk på å la den stå i ca.60-70C ovn i fler timer til. Har du en slow-cooker er det veldig fint å bruke den.

Server gjerne med en råkostsalat ved siden av.

Kommentarer

Printfriendly

Print Friendly and PDF

Translate